نحوه خواندن علامت‌های دیواره کناری لاستیک‌ها

TyreSidewallMarkings

دیواره لاستیک های شما حاوی همه اطلاعاتی است که درباره لاستیکتان به آن احتیاج دارید. در اینجا راهنمای کوچکی از معنی تمامی اعداد و حروف وجود دارد:

A. پهنای لاستیک
پهنای لاستیک به میلیمتر، از یک دیواره تا دیواره دیگر اندازه گیری می شود.

B. نسبت منظر
 نسبت مقطع عرضی به پهنای لاستیک است که به صورت درصد بیان می شود. برای مثال نسبت ابعاد ۶۵ نشان می دهد که ارتفاع آن ۶۵ درصد پهنای آن است.

C. قطر رینگ
قطر (ارتفاع) رینگ چرخ در واحد اینچ

D. شاخص بار
شاخص بار لاستیک شما با حداکثر ظرفیت حمل آن (به کیلوگرم) در ارتباط است. شما شاخص بار لاستیک خود را روی دیواره کناری آن دقیقا سمت راست قطر پیدا خواهید کرد.

به طور مثال یک لاستیک با شاخص بار ۹۲ می تواند وزن ۶۳۰ کیلوگرم را حمل کند.

هنگام خرید یک لاستیک جدید باید به امتیازهای بار و امتیاز های سرعت همزمان با یکدیگر توجه شود. همچنین به یاد داشته باشید که توصیه های کارخانه سازنده خودرو را نیز بررسی کنید.

E. شاخص سرعت

شاخص سرعت حداکثر سرعت لاستیک است هنگامی که به درستی باد شده و در حال استفاده تحت بار است. شاخص سرعت به صورت حروف انگلیسی بعد از عدد شاخص بار قرار دارد. به طور مثال، لاستیکی با شاخص سرعت W حداکثر سرعتی برابر با ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت دارد.

هنگام خرید لاستیک های جدید، مطمئن شوید که شاخص سرعت آن با ظرفیت سرعت خودروی شما مطابقت دارد.

شاخص های بار بالاتر و شاخص های سرعت مختلف

آیا ممکن است لاستیک هایی با شاخص سرعت بالاتر از آنچه کارخانه سازنده من توصیه کرده است استفاده کنم؟

بله، ممکن است. با این حال، همیشه ابتدا دفترچه راهنمای خودروی خود را برای اینکه ببینید آیا این لاستیک ها می توانند روی خودروی شما سوار شوند، بررسی کنید (این دفترچه های راهنما معمولا در داشبورد خودرو قرار دارند).

آیا ممکن است لاستیک هایی با شاخص بار بالاتر از آنچه کارخانه سازنده من توصیه کرده است را استفاده کنم؟

بله، ممکن است. با این حال، همیشه ابتدا دفترچه راهنمای خودروی خود را برای اینکه ببینید آیا این لاستیک ها می توانند روی خودروی شما سوار شوند، بررسی کنید.

آیا ممکن است لاستیک هایی با شاخص های سرعت و بار بالاتر از آنچه کارخانه سازنده من توصیه کرده است را استفاده کنم؟

بله، ممکن است. با این حال، همیشه ابتدا دفترچه راهنمای خودروی خود را برای اینکه ببینید آیا این لاستیک ها می توانند روی خودروی شما سوار شوند، بررسی کنید.

هشدار

برای تعیین محدودیت بار، دفترچه راهنمای خودروی خود را بررسی کنید. بار بیش از حد به لاستیک ها و دیگر اجزای اصلی خودرو استرس وارد می کند که باعث ضعف در هدایت خودرو، افزایش مصرف سوخت و یا حتی خرابی لاستیک ها می شود. همچنین می تواند باعث ترک خوردگی های شدید، جدا شدن لایه ها یا ترکیدن لاستیک شود.

نوع لاستیک

یک حرف "P" یا عدم وجود هیچ حرفی بر روی لاستیک نشان دهنده خودروی سواری است.

ساختار

حرف "R" نشان دهنده کلمه رادیال است. امروزه تقریبا همه لاستیک های جدیدی که تولید می شوند لاستیک های رادیال هستند.

شماره تاییدیه ECE

این شماره به شما می گوید که لاستیکتان با استانداردهای اتحادیه اروپا (U.N.E.C.E: United Nations Economic Commissions for Europe) مطابقت دارد. امروزه تاییدیه ECE در خاورمیانه و منطقه آفریقا، سودان و مصر ضروری است.

اطلاعات فشار باد لاستیک

این اطلاعات حد اکثر فشار باد لاستیک شما را نشان می دهد. کتابچه راهنمای خودروی خود را برای اطلاعات بیشتر درباره میزان فشار باد توصیه شده برای لاستیک، بررسی کنید زیرا ممکن است تاثیر منفی در هدایت خودرو، پیچیدن، ترمز کردن و مصرف سوخت داشته باشد.

شاخص عمق آج

حروف "TWI: Tread Wear Indicator" محل قرارگیری شاخص عمق آج لاستیک را نشان می دهد. شما به طور منظم باید این شاخص ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید آج کافی روی لاستیکتان وجود دارد.

تاریخ تولید

این کد ۴ رقمی به شما هفته و سالی که لاستیکتان در آن تولید شده است را نشان می دهد.

خلاصه ای از اجزای لاستیک

لایه ها (Ply)

لایه ها شامل بافت هایی ست که اسکلت لاستیک را می سازند و معمولا از طناب های فیبری است که به یکدیگر بافته شده و با لاستیک پوشانده شده است. این لایه ها به لاستیک شما اجازه می دهد که انعطاف پذیر باشد بدون آنکه قابلیت ارتجاعی داشته باشید. یک لایه که منجید نام دارد و مستقیما بالای آستر داخلی قرار می گیرد به لاستیک شما قدرت می بخشد.

بید ها (Beads)

بید ها از فولاد بافته شده قدرتمند ساخته شده اند که با لاستیک پوشانده می شوند و یک لایه عایق هوا بین لاستیک و رینگ ایجاد می کند.

کمربند (Belt)

کمربند فولادی برای تقویت قدرت و استحکام بخشی بیشتر، دور لاستیک قرار می گیرد. این کمربندها از ورقه های سیم های فولادی بافته شده که با لاستیک پوشانده شده اند، ساخته شده است. در بعضی از مواقع نیز طناب کولار برای قدرت اضافی، مقاومت در برابر پنچری و دوام بیشتر اضافه می شود.

دیواره جانبی (Sidewall)

دیواره جانبی، ناحیه فوق العاده ضخیم لاستیک است که از بید ها تا آج ادامه دارد و باعث استحکام جانبی لاستیک می شود. همچنین مکانی است که همه اطلاعات مربوط به لاستیکتان را روی آن پیدا خواهید کرد.

شانه (Shoulder)

لاستیک شما دارای یک لبه شیب دار است که محل بهم رسیدن آج و دیواره کناری است. طراحی و ساخت آن نقش مهمی در عملکرد بهتر خودرو در هنگام پیچیدن دارد.

آج (Tread)

قسمت بیرونی لاستیک است که محل تماس لاستیک با سطح جاده می باشد. آج چسبندگی و انعطاف پذیری را فراهم می کند و طراحی و اجزای سازنده آن مهم ترین خصوصیات عملکرد لاستیکتان را تعیین می کند.

شیارهای اصلی و فرعی (Sipe and groove)

قطعات آج بوسیله شیار های عمیق اصلی از یکدیگر جدا می شوند که به لاستیک اجازه می دهد تا آب، برف و گل را از میان آنها عبور دهد. شیارهای فرعی شیارهای کوچک یا بریدگی هایی در خود قطعات آج هستند که چسبندگی بیشتری ایجاد می کنند که به خصوص در لاستیک هایی که برای برف و یخ ساخته شده اند دارای اهمیت می باشند.

خواندن 5490 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 23 تیر 1398 10:25

اطلاعات تماس

آدرس: تهران، خیابان ولی عصر، بالاتر از میدان ونک، خیابان نگار، پلاک ۳۶
 
تلفن تماس: ۸۸۱۹۸۱۳۳-۰۲۱
 
ایمیل:
 
ساعات کاری:  شنبه تا چهارشنبه ۹ تا ۱۷ - پنج شنبه ها ۹ تا ۱۳